Recept
2010-10-31 14:30:00 / Mammaliv

Gröt

Majsgröt med kiwi

Mumsig gröt med barnfavoriten kiwi!

4 babyportioner

½ dl Risenta polenta

4 dl vatten

2 st kiwifrukter

Gör så här:

Skala och finhacka kiwifrukterna.

Koka upp polentagryn, vatten och kiwi under omrörning. Låt småkoka i 4-5 minuter. Mixa gröten slät med stavmixer.

Servera gärna med mjölk till barn över ett år.


Dinkelgröt med aprikos

God gröt som håller minstingen mätt och glad.

4 babyportioner

2 dl Risenta dinkelflingor

4 dl vatten

4 st Risenta torkade aprikoser

Gör så här:

Finhacka aprikoserna. Koka upp dinkelflingor, vatten och aprikoser under omrörning. Låt småkoka 5-6 minuter. Mixa gröten slät med en stavmixer.Servera gärna med mjölk till barn över ett år.

Välling

Risvälling

Mild välling med stoppande effekt på små barnmagar.

1-2 babyportioner

2-3 msk Risenta rismjöl

3 dl vatten

Gör så här:

Vispa ut mjölet i kallt vatten. Koka upp under omrörning. Låt småkoka i 2-3 minuter.

Låt svalna.


Majsvällning

God välling som är snäll mot små känsliga magar.

1-2 babyportioner

2-3 msk Risenta majsmjöl

3 dl vatten

Gör så här:

Vispa ut mjölet i kallt vatten. Koka upp under omrörning. Låt småkoka i 2-3 minuter. Låt svalna.


Puréer

Aprikospuré

Smarrig och naturligt söt puré som passar nybörjare.

4 babyportioner

8 st Risenta torkade aprikoser

Gör så här:

Koka aprikoserna mjuka i osaltat vatten i cirka 3-4 minuter. Häll av vattnet och låt dem svalna. Mixa dem till en slät puré och späd eventuellt med vatten.

Servera som mellanmål eller på gröt.


Fruktpuré med fikon

Finfin fruktpuré som håller energin på topp!

4 babyportioner

4 st Risenta torkade fikon

1 st banan

1 tsk citronsaft

Gör så här:

Koka fikonen mjuka i osaltat vatten i cirka 3-4 minuter. Häll av vattnet och låt dem svalna. Mixa fikonen med bananen och citronsaft till en slät puré.

Servera som mellanmål eller på gröt.


Övrigt

Babyplättar på bovete

Plättar som snabbt blir minstingens favorit.

4 babyportioner

25 g smör

2 ägg

2 dl Risenta bovetemjöl

4 dl mjölk

Gör så här:

Smält smöret, för att sedan använda det vid gräddningen. Vispa ägg, mjöl och mjölk slätt. Grädda i plättlagg på medelvärme.


Majsbullar med kardemumma

Goda bullar med fantastisk doft av kardemumma!

Ca 15 stycken

25 g jäst

25 g smör

2 dl mjölk

1 msk kardemumma

1 msk Risenta rårörsocker

2 dl Risenta majsmjöl

3 dl vetemjöl

Gör så här:

Sätt ugnen på 250 grader.

Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölken och värm vätskan till 37 grader. Blanda i kardemumman. Häll det ljumma degspadet över jästen och rör tills det löser sig.

Tillsätt mjölet och blanda tills degen släpper från bunkens kanter. Låt jäsa under bakduk i cirka 30 minuter.

Dela degen i 4 lika stora delar. Rulla ut delarna till längder och dela varje längd i 10 delar. Forma till bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper.

Låt jäsa övertäckta tills de blivit dubbelt så stora.

Grädda mitt i ugnen i 3-4 minuter.

Låt svalna under bakduk.

Källa: Risenta.se


söndags vila
2010-10-31 13:50:44 / Mammaliv

Tydligen så hade jag missat helt att det blev vintertid idag! Hmm.. mamma?
Bobo är ganska så ordentligt förkyld med hosta. Han låter hes när han "pratar" och känns febrig. Just nu så sover han och det har han gjort den största delen av dagen och natten. Det är verkligen skillnad på hans sovtider sen han började med riktig mat! Eftersom han nu blir ordentligt mätt så sover han dubbelt så länge mellan måltiderna om nätterna, dvs 6 timmar istället för 3! Det ända är att han vaknar till ofta för att han hostar så mycket. Men då sträcker jag handen till honom och han somnar om.
Just nu är han puré till lunch och gröt precis innan han går och lägger sig och det verkar passa honom super!
.

Bobo äter mat
2010-10-29 21:03:28 / Mammaliv

Jag lade precis Bobo efter en ordentlig portion gröt.
Vad han gillade gröten! Hittills har han ätit:
Dag 1: Potatis
Dag 2: Morot
Dag 3: Potatis & Palsternacka köpt
Dag 4: -❘❘-
Dag 5: Potatis & Palsternacka köpt, risgröt
Moroten vägrade han att äta så därför blev det bara en dag. Men det andra har han älskat!

brist på tid !
2010-10-28 20:38:14 / Mammaliv

På måndagar lyckas jag alltid vara bokad med minst två saker vid samma tidpunkt. Jag har ju yogan som fortlöper varje måndag. Och på måndag nästa vecka så ska vi fotograferas, gå på babytecken-kurs, gå på möte - allt samtidigt! Så vad väljer man bort? Svårt detta...
Jag har ju inte bara mina egna aktiviteter att hålla ordning på utan även Bobos och ibland Dannes. Det är tidskrävande att vara mor.

hej där
2010-10-27 15:15:37 / Mammaliv

Det är svårt att hitta inspiration till vad man ska berätta om här i bloggen! Det händer så otroligt mycket varje dag här hemma och vi är ute på aktiviteter i stort sett varje dag. Men det är alldeles för tidskrävande att berätta om allt och därför blir det lätt inget i stället! Jag behöver tips på hur man driver en bra blogg gott folk!

mat !
2010-10-25 19:23:22 / Mammaliv

Idag har vi varit på mamma-blogg träff där vi fikade och pratade. När vi kom hem så var vi supertrötta. Jag lade Bobo på en filt på golvet och han låg snällt och läste i sin stora tygbok. Nästa sekund jag tittade hade han somnat med boken över magen.
.
Igår introducerades fast mat för Bobo, potatis blandat med bröstmjölk och det uppskattades! Han åt och åt och tyckte att det var skojigt. Idag fick han samma sak och imorgon kanske han får prova på någon annan rotfrukt.
.

Söndag städar man !
2010-10-24 11:53:08 / Mammaliv

Dagarna flyger förbi just nu. Jag hinner knappt med och min skolgång har jag missunnat totalt. Jag ligger två veckor efter i planeringen och det känns fruktansvärt! Det är mycket som ska göras för att vardagarna ska vara kompletta, städas, diskas, tvättas, laga mat, ta hand om Bobo och mig själv och så tillsist plugga! Skolan har blivit lidande helt enkelt. Tur att det snart är lov, då får jag lite tid att ta igen de gamla uppgifterna utan att det hela tiden kommer nya!
.
Bobo när han badade för några dagar sen. han har upptäckt att det skvätter vatten om man sparkar med benen! Skoj!

fd hästnörd
2010-10-23 18:33:25 /

Hittade detta hästtest hos Häst&ridverksamhet.blogg.se
och det fick mig att sakna mitt tidigare liv som hästtjej!

Min fina häst Ivan!

~ Hästarna  ~
Första hästen du red var: Rewell, ett skimmelsto på en ridskola.
Hur gammal var du när du red för första gången: 5?
Hur många älsklingshästar har du haft: En i varje stall minst. Seifur, Skuggi, Inbo, Acke, Ivan, Sunny.

~ Utrustning ~

Hur många
ridbyxor har du: I en kartong på vinden 3 par
hjälmar har du: 2
spön har du: 0
ridvästar har du:
ridskor har du: 1 par
ridstövlar har du: 1 par
grimmor har du: 0
täcken har du? 0
Vilken färg var dina första ridbyxor: beige
Vilka färger har dina nuvarande ridbyxor: Blå, beige 


~ Vad har du gjort inom ridningen ~

Hoppat [x]
Ridit dressyr [x]
Skänkelvikning/sidvärts [x]
Galopperat [x]
Piaff []
Passage [x]
Tölt [x]
Hoppat utomhus [x]
Badat med häst [x]
Ridit på egen hand [x]
Testat voltige [x]
Suttit på en häst som skenat [x]
Tappat kontrollen över hästen helt [x]
Ramlat av [x]
Bakdelsvändning [x]
Framdelsvänding [x]
Ridit dressyrprogram [x]
Tävlat i hoppning []
Tävlat i dressyr [x]
Tävlat i fälttävlan [ ]
Tävlat i någon annan kategori [x ]
Ivan

Smäcker mor tack !
2010-10-20 10:17:58 / Mammaliv

Jag vill bli så där smal och fin igen.. Just nu så ser min mage ut som en 8-barns mammas degklump!
.

.
2010-10-19 23:46:54 /

Denna hade någon som status på FB. Jag tyckte att den var klurigt gjord ;)
Falska (+)(+) Perfekta (o)(o) Uppnosiga (*)(*) Kalla (^)(^) farmors \o/ \o/ Stora ( • )( • ) små (.)(.) ...

 

Vi måste rädda dem ALLA !!

mumsigt !
2010-10-19 23:28:36 / Mammaliv

Ååh vad jag är stolt över min skrutt! Jag vill käka upp honom tror jag..
"Jag är så lycklig med dig och Bobo!" - Danne nyss från sovrummet!

Idag har vi bara varit inne hela dagen, pga denna hemska migränen som gärna kommer i samband med dåligt vätskeintag, förtäring av vispgrädde eller mycket ljud och lukt. Denna gång så har jag inte kunnat lista ut varför migränen kom, men jag gissar på att jag druckit dåligt igår!
Bobo har varit superduktig hela dagen och mest sovit eller suttit snällt i knät/babysittern så att jag har fått vila. Jag tror att bebisar förstår när deras mamma inte är riktigt såi sia fulla bruk. Jag är iaf säker på att min ängel förstått att han måste vara lugn när jag är trött och låg.
När D kom hem så gick vi och storhandlade som vi alltid lyckas göra om kvällarna just. Planering, nej!
Och nu sover gossarna vilket innebär egentid framför datorn!

Jag flyger!
2010-10-18 23:59:58 / Huset

.


yoga
2010-10-18 09:10:00 / Mammaliv

God morgon, idag är en underbar dag! Jag var uppe redan klockan 8 och nu har jag precis hämtat upp Bobo som sitter i sin nya babysitter som han fick igår utav sin farmor! Han stortrivs verkligen.
Snart ska vi bege oss mot pendeln och mamma-barn yogan. Och ikväll är det den andra visningen av huset. Det gick tydligen super på gårdagens visning. Det var ca 15 par/familjer och kollade varav vissa verkade väldigt intresserade. Så nu håller vi tummarna!
.

Bobos favorit !
2010-10-17 13:15:48 / Mammaliv

Denna skiva beställde vi från Liberos poängshop när Bobo var 2 månader. Han diggar den stenhårt och den spelas därför flitigt här hemma. Efter några dagars intensivt lyssnande började han göra liknande ljud som bebisarna på skivan. Kan rekommenderas om du vill ha en sprattlande jollrande bebis!
Provlyssna!

jacka + visning
2010-10-17 12:43:58 / Huset

Igår hittade jag jackan jag letat efter. Jag hade bestämt mig för att köpa en vit vinterjacka i år. Och så hittade jag denna på InterSport. Jag är nöjd.
Dessutom köpte jag ett täcke som Bobo ska ha i vagnen nu i vinter så mysigt.

Idag är det dags för den första visningen av huset! Det ska bli så spännande att se hur många bud som kommer in. Och frmamförallt hur HÖGA dem är!
Danne är toknervös och var därute redan halv nio idag för att fixa iordning det sista. Tyvärr har inte möjligheten funnits att kunna göra klart tvättstuga och kök till 100 pocent så endel finns bara att se på ritning.

RSS 2.0